سامان قلندریان، کارشناس نوسازی و تحول سازمان 1399-09-27

گردشگری حلال؛ ضرورت‌ها و ظرفیت‌ها

صنعت گردشگری یکی از مهم‌ترین و سریع‌ترین بخش‌های درآمدزایی اقتصادی با بالاترین سرعت رشد در جهان تلقی می‌شود. بازار جهانی حلال به‌عنوان یک بخش جدید و درحال رشد در اقتصاد جهانی به‌ویژه در کشورهای توسعه‌یافته پدیدار شده است.

سازمان جهانی جهانگردی، گردشگری حلال را محصول جدیدی از صنعت گردشگری می‌داند که برنامه‌های تفریحی و گردشگری ویژه‌ای را برای مسلمانان تدارک می‌بیند، چرا که آنها دوست دارند در طول سفر به آداب مذهبی خود نیز عمل کنند. گردشگری حلال از مولفه‌های بسیاری شامل هتل حلال، حمل‌ونقل حلال، غذاهای حلال، لجستیک حلال، گواهینامه‌ها و لوگوهای حلال، تامین مالی اسلامی، بسته‌های مسافرتی اسلامی و… تشکیل شده است و خدمات گردشگری شامل سبک‌های زندگی، محصولات آرایشی و بهداشتی، منسوجات و … نیز است. گردشگران مسلمان در سال ۲۰۱۱ حدود ۱۲۶ میلیارد دلار در سفرهای خود هزینه انجام داده‌اند و این رقم در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۹۲ میلیارد دلار برآورد شده است. براساس گزارش مجمع جهانی حلال، این بازار در سال‌های اخیر از ظرفیت و رشد بسیار بالایی برخوردار بود و پیش‌بینی شده است ارزش بازار محصولات حلال در جهان به ۳/ ۲ هزار میلیارد دلار(به استثنای بانکداری) رسیده باشد و ۶۷ درصد معادل ۴/ ۱ هزار میلیارد دلار از ارزش این بازار مربوط به بخش موادغذایی و نوشیدنی‌ها است. یکی از مولفه‌های اصلی گردشگری حلال، هتل‌ها و مهمانسراهای اسلامی هستند که فعالیت آنها با آموزه‌های اسلامی مطابقت دارد. کشورمان در مقایسه با کشورهایی مانند مالزی، ترکیه، مصر، قزاقستان و… در ابعاد مختلف شامل مکان‌های مذهبی، مکان‌های تاریخی و جاذبه‌های طبیعی متنوع، می‌تواند عرضه‌کننده خدمات متنوعی برای گردشگران باشد بنابراین حضور گردشگران به‌ویژه مسلمانان در کنار منافع اقتصادی قابل‌توجه برای کشور، زمینه را برای توسعه بهره‌وری و تعامل فرهنگی و معنوی نیز فراهم ساخته و می‌تواند ایران را به قطب گردشگری اسلامی و حلال در جهان تبدیل کند.

 

برچسب ها:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *